Вільногірська міська рада — офіційний сайт

Поради споживачам

11.04.2018

 

 

 

 

 

 

 

 

Зразок заяви претензії при виявленні істотних недоліків

Зразок заяви претензії при виявленні недоліків

Зразок заяви претензії при поверненні товару належної якості

Зразок заяви претензії при порушенні термінів ремонту

Корисні поради споживачам

Основні права споживачів, щодо яких часто виникають непорозуміннях

Особливості інтеренет - торгівлі

ПАМ'ЯТКА ДЛЯ СПОЖИВАЧА (якщо ваші права порушені)

Права споживача при купівлі товару через інтернет

 

Хто відповідає за речі покупця у супермаркеті?

 

Речі покупця у супермаркеті: хто за них відповідає?

Чи зобов’язані ми, споживачі, здавати речі при вході у супермаркет? Чому? І чи несе магазин відповідальність за здані речі покупців?

У кожному супермаркеті є написи про те, що споживач має покласти речі у камеру схову, щоб не було непорозумінь. І поруч – »адміністрація не несе відповідальність за збереження». Як це розуміти? На які закони опираються магазини?

Насправді покупці НЕ ЗОБОВ’ЯЗАНІ при вході в магазин здавати свої особисті речі. Це справа добровільна. А другим написом, про відсутність гарантій збереження, магазин просто вводить нас в оману!

Чому нас не можна примусити?

Здавши сумку, споживач укладає із магазином договір про безоплатне надання послуг зі зберігання своїх речей. Примусити нас укласти таку угоду НЕ МОЖНА! Змушуючи здавати сумки, працівники супермаркету порушують принцип добровільності укладання угоди. Не пускають із сумкою – знайте свої права! Ви маєте право зажадати книгу скарг і пропозицій і залишити в ній відповідний запис із вказівкою про порушення прав споживачів. Адже магазин порушує принцип публічності договору, оскільки він не має права відмовити в продажі товарів громадянинові за наявності можливості продати відповідний товар або зробити послугу (занесена в зал сумка продажу ніяк не перешкоджає).

Відповідно до закону України « Про захист прав споживачів», як і «Порядку здійснення торговельної діяльності й правил торговельного обслуговування населення», затвердженими постановою Кабінету Міністрів України № 833 від 15.06.2006 р., НЕ ПЕРЕДБАЧЕНО обов’язок покупців здавати свої речі в камери схову супермаркетів для реалізації права на здійснення покупок.

Охоронець – цар магазину?

Працівники магазинів НЕ МОЖУТЬ примусити при вході в торговельний зал пред’явити придбані в інших місцях товари, а при виході – перевіряти правильність чека й оглядати речі покупця. При виході з торговельного залу охоронець може ПОПРОСИТИ показати сумку. При чому сам він робити огляд не має права. Робити огляд може тільки співробітник міліції й лише в тому випадку, якщо покупець підозрюється в крадіжці товару.

Здав – неси відповідальність! Якщо ж ви поклали речі у камеру схову магазину, адміністрація супермаркету несе повну відповідальність за схоронність ваших речей, навіть незважаючи на наявність оголошення про зворотне. Адміністрація бере на себе обов’язок по збереженню зданих покупцями на зберігання речей. Це підтверджується видачею покупцеві номерного жетона, іншого знака, що засвідчує прийняття речі на зберігання (у відповідності до ст. 937 Цивільного кодексу України). Фактично ви укладаєте з адміністрацією супермаркету договір про зберігання.

Відповідальність магазину

Статті 950-951 Цивільного кодексу України передбачають відповідальність зберігача у випадку втрати або ушкодження речі.

Стаття 951. Відшкодування збитків, завданих поклажодавцеві

Збитки, завдані поклажодавцеві втратою (нестачею) або пошкодженням речі, відшкодовуються зберігачем:

— у разі втрати (нестачі) речі – у розмірі її вартості;

— у разі пошкодження речі – у розмірі суми, на яку знизилася її вартість.

Якщо внаслідок пошкодження речі її якість змінилася настільки, що вона не може бути використана за первісним призначенням, поклажодавець має право відмовитися від цієї речі і вимагати від зберігача відшкодування її вартості.

Якщо адміністрація супермаркету, у випадку ушкодження речей у камері схову відмовитися добровільно відшкодовувати заподіяні збитки в повному розмірі, ви маєте право звернутися з відповідним позовом до суду.

І знову необхідно повторити золоте правило споживача:

Завжди зберігати документи, що підтверджують факт придбання продукції.

Це стосується як купівлі у магазині, в якому речі здаються для зберігання, так і для підтвердження вартості товарів, що знаходились у камері схову та були втрачені чи пошкоджені.

 

 

Що робити споживачу, якщо ціни на ціннику і в чекові не співпадають?

 

Частиною 1 статті 15 Закону України «Про захист прав споживачів» (далі - Закон) передбачено право споживача на отримання необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про продукцію, що забезпечує можливість її свідомого і компетентного вибору. Інформація повинна бути надана споживачеві до придбання ним товару чи замовлення роботи (послуги).

Інформація про продукцію, в тому числі, повинна містити дані про ціну (тариф), умови та правила придбання продукції.

Частина 3 цієї ж статті встановлює вимоги до цінника. Так, продавець (виконавець), який реалізує продукцію, повинен обов'язково зазначати ціну кожної одиниці такої продукції або однієї категорії продукції та ціну однієї стандартної одиниці цієї продукції.

Написи щодо ціни реалізації продукції мають бути чіткими і простими для розуміння.

Ціна продукції повинна включати в себе всі податки та неподаткові обов'язкові платежі, які відповідно до законодавства сплачуються споживачем під час придбання відповідної продукції.

Відповідно до пункту 8 статті 3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» суб'єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу зобов'язані реалізовувати товари (надавати послуги) за умови наявності цінника на товар (меню, прейскуранта, тарифу на послугу, що надається) у грошовій одиниці України.

На жаль, дуже часто трапляється ситуація, коли споживач бачить одну ціну на ціннику певного товару і, власне, розраховує сплатити саме таку ціну, однак під час розрахунку на касі виявляється, що ціна на вибраний товар є іншою, як правило, більшою. Без сумнівів, у такому випадку порушені ваші права як споживача.

 

Також слід пам'ятати, що відповідно до частини 8 статті 18 Закону України «Про захист прав споживачів» нечіткі або двозначні положення договорів із споживачами тлумачаться на користь споживача.

 

Отже, при виникненні відповідних непорозумінь при розрахунку за товар насамперед слід звернутися до адміністрації магазину з вимогою повернення різниці між ціною на ціннику та ціною, зазначеною у чеку. Відмова продати вам товар за такою ціною є знову ж таки порушенням вашого права споживача.

 

У випадку відмови можна залишити відповідний запис у Книзі відгуків і пропозицій.

 

Також не зайвим буде одразу ж зібрати докази порушення ваших прав: сфотографувати цінник і, звичайно ж, зберегти чек.

 

Споживач може також звернутися із відповідною заявою про порушення свої прав звернутися до суду або до територіальних органів Держпродспоживслужби України.

 

 

 Щодо обов’язку продавців видавати розрахункові документи встановленої форми при реалізації побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту

 

Згідно з ч.11 ст. 8 Закону України «Про захист прав споживачів», у разі виявлення недоліків у товарі, вимоги споживача щодо технічно складних побутових товарів розглядаються після пред’явлення споживачем розрахункового документа, передбаченого Законом України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» та технічного паспорта чи іншого документа, що його замінює, з позначкою про дату продажу. Звертаємо увагу споживачів на необхідність вимагати від продавця (суб’єкта господарювання) видачі розрахункового документу встановленої форми при купівлі технічно складних побутових товарів.

Форма і зміст розрахункових документів, які повинні видаватися при здійсненні розрахунків суб’єктами господарювання для підтвердження факту продажу (повернення) товарів, регулюються Положенням про форму та зміст розрахункових документів, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 21.01.2016 № 13, зареєстрованим в Мін’юсті 11.02.2016 за № 220/28350.

Статтею 9 Закону України «Про захист прав споживачів» встановлено, що обмін товару належної якості проводиться, якщо він не використовувався і збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики, а також розрахунковий документ, виданий споживачеві разом з проданим товаром.

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про захист прав споживачів», технічно складні побутові непродовольчі товари широкого вжитку (прилади, машини, устаткування та інші), які складаються з вузлів, блоків, комплектуючих виробів, відповідають вимогам нормативних документів, мають технічні характеристики, супроводжуються експлуатаційними документами і на які встановлено гарантійний строк.

Перелік груп технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту (обслуговуванню) або гарантійній заміні, в цілях застосування реєстраторів розрахункових операцій, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 16.03.2017 № 231.

Ст. 3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» встановлює, що суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, зобов’язані, зокрема, видавати особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї, включаючи замовлення, оплата яких здійснюється з використанням мережі Інтернет, при отриманні товарів (послуг) в обов’язковому порядку розрахунковий документ встановленої форми на повну суму проведеної операції.

 

 

 

Пам'ятка споживача: Як діяти покупцю, який випадково розбив чи пошкодив товар у магазині?

Досить часто трапляються такі неприємні ситуації, коли в магазині покупець ненароком впускає або ж зачіпає товар, який лежить неналежним чином, і він розбивається чи пошкоджується. І, як правило, працівники магазину/адміністрація/охорона починають відразу вимагати сплатити кошти за такий зіпсований товар.

У таких ситуаціях, перш за все, потрібно з'ясувати, хто насправді винен в тому, що товар пошкоджено - покупець, адміністрація магазину, яка неправильно зберігала/розмістила цей товар в торговому залі, чи можливо зовсім інший покупець? Важливо зазначити, що Закон України «Про захист прав споживачів» у таких ситуаціях однозначно захищає покупця (споживача). Однак в таких ситуаціях часто буває багато нюансів.

Згідно зі статтею 323 Цивільного кодексу України, ризик випадкового знищення та випадкового пошкодження (псування) майна несе його власник, тобто магазин. Відповідно до ст. 668 Цивільного кодексу України ризик випадкового знищення або випадкового пошкодження товару переходить до покупця з моменту передання йому товару. Тобто, коли продукція не передана покупцю, ризик пошкодження лежить на власникові/магазинові, а тому покупець не повинен сплачувати кошти за розбитий/зіпсований товар, оскільки він ще не придбав його.

Якщо ж адміністрація/охорона магазину наполягає на своєму, вимагайте скласти акт про нанесення шкоди та надати факти, які, на думку адміністрації магазину, доводять вашу вину. Слід підкреслити, що вину покупця, а також чи він повинен платити за такий товар може встановити тільки суд. Тобто покупець повинен пам'ятати - нічого на місці не оплачується, на місці тільки фіксується.

Якщо адміністрація магазину відмовляється складати будь-які акти і однаково вимагає сплатити кошти, покупець повинен пам'ятати, що відповідно до ч. 2 ст.17 ч.2 Закону України «Про захист прав споживачів» забороняється примушувати споживача придбавати продукцію неналежної якості або непотрібного йому асортименту. Однак споживачу необхідно довести, що він розбив/зіпсував товар випадково. І у цьому може дуже допомогти запис із камери відео-спостереження.

У випадку, коли адміністрація/охорона магазину переходить до більш рішучих дій і взагалі не випускає покупця з приміщення, слід згадати ще й про пункти 1, 4 і 5 статті 19 Закону України «Про захист прав споживачів», в яких йдеться про заборону нечесної підприємницької практики та агресивної діяльності. Так, агресивною вважається підприємницька практика, яка фактично містить елементи примусу, докучання або неналежного впливу та істотно впливає або може впливати на свободу вибору або поведінку споживача стосовно придбання продукції». Крім того, як агресивні забороняються такі форми підприємницької практики: створення враження, що споживач не може залишити приміщення продавця (виконавця) без укладення договору або здійснення оплати, а також вимога оплати продукції, наданої продавцем (виконавцем), якщо споживач не давав прямої і недвозначної згоди на її придбання.

У випадку, коли після всіх аргументів покупця однаково продовжують примушувати платити за розбитий/пошкоджений товар і відмовляються складати акт та фіксувати ситуацію на місці, він повинен викликати поліцію.

 

 

Якщо права порушені

Якщо Вам щось не сподобалося або реально були порушені права, перше, що необхідно зробити, можливо у великому списку порад: написати заяву-претензію до керівника організації - порушника про порушення і вимагати відновлення права.

–          Заява пишеться у двох примірниках, одна директору, підприємцю, керівнику.

–          Передати заяву тому, на кого вона складена і попросити відмітку про те, що вони отримали її (якщо директор відмовляється або до нього немає доступу – це може підписати секретар, наприклад).

–          Якщо відмовляють усі і навіть цей секретар, заяву пишете все одно, але направляєте уже поштою  на потрібну адресу і з повідомленням про вручення.

А якщо вже й на цей лист відповіді немає, або відповідь Вас не задовольняє, бо права споживачів порушуються іноді занадто, варто зробити просту річ, направити свою скаргу про порушення Ваших прав  до територіальних органів Держпродспоживслужби України (сайт http://dp.consumer.gov.ua/, вул. Філософська, 39А, Дніпро, Дніпропетровська область,49000). Територіальні органи Держпродспоживслужби розглядають всі звернення споживачів, права яких було порушено, у встановлений чинним законодавством термін.

 

ПРАВА СПОЖИВАЧА

І якщо раптом, ну все буває, на Ваші споживацькі права начхати і Територіальному органу Держпродспоживслужби – то варто звертатися до суду. Але такі процеси, як правило, швидко не вирішуються, тому потрібно набратися терпіння, якщо вже й вирішили захищати свою гідність.

Моральна шкода, для вітчизняних споживачів, та й громадян явище досі не звичне. Але як можна компенсувати її, у разі порушення прав споживача – читайте далі.

Уявіть, що за перенесений стрес, наприклад чвару з адміністраторам, супермаркет виплатить Вам відшкодування, приємно ж? А такі чвари бувають у когось часто, мільйонером, звичайно не станеш, але спробувати варто. Що ж потрібно знати.

Згідно зі ст.1167 Цивільного кодексу України «моральна шкода, завдана фізичній або юридичній особі неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю, відшкодовується особою, яка її завдала, за наявності її вини, крім випадків, встановлених законом».

І варто запам’ятати, що якщо Вам попаскудили нерви,  то краще про це заявити вже в першому аркуші, де буде написана заява про порушення прав споживача.

Тоді вона буде більш вагомішою у суді. Хоча буває так, що не доводиться писати такого роду скарги і сам власник, директор, чи підприємець пригостить Вас кавою.

Тому не варто одразу кидатися із заявами про порушення і погрозами слід спробувати знайти людську мову, а якщо вже ну ніяк не знайти – тоді діяти. І пам’ятайте, що суд сам визначить про розмір компенсації за моральну шкоду, в законодавстві немає  зазначених ані мінімальних відшкодувань, ані максимальних. Іноді буває так, що Ви самі встановлюєте цю суму, але радимо це робити без фанатизму.

Коли оформлюється скарга про порушення прав споживача слід ретельно описати, яку саме моральну шкоду завдав той чи інший продавець.

Для потужнішого аргументу в суді, згодом, може знадобитися і чеки, квитанції з аптек, про покупки препаратів, що довелося пити в результаті порушення ваших прав споживачів.

Як писати скаргу, якщо права порушили.

 

Директорові магазину ___________________________________________

(вказати повне найменування та юридичну адресу)

від _________________________________________________________

(вказати своє прізвище, ім’я та по батькові, адресу, телефон)

ПРЕТЕНЗІЯ

“___” _____________ 20__ р. у вашому магазині я придбав ______________

________________________________________________________________

(найменування товару)

вартістю гривень _________________________________________________

Через ___________________________ після покупки ___________________

________________________________________________________________

(найменування товару)

вийшов(вийшла) з ладу_________________________________________

У відповідності з п. 1 ст. 14 Закону України “Про захист прав споживачів”

я вимагаю заміни неякісного(ої)______________________________________

                                       (найменування товару)

на новий(у) доброякісний(у) негайно, якщо аналогічних товарів немає в

продажу, протягом місяця.

Якщо ви відмовите у моїй законній вимозі, я залишаю за собою право

звернутися до суду з позовною заявою про примусову заміну

________________________________________________________________

(найменування товару)

про стягнення неустойки за прострочення доставки мені нового(ої)

__________________________________________________________

(найменування товару)

в розмірі одного відсотка вартості товару за кожний день прострочення, а також про стягнення моральної шкоди, заподіяної мені вашими незаконними діями.

Про прийняття рішення прошу повідомити мені письмово у встановлений строк.

Дата ______________________ Підпис _________________________

 


« Повернутись